Asociația ABC

contact@abcedu.ro

Terapia PECS: un instrument eficient de comunicare pentru copiii cu autism

Când copiii se confruntă cu diverse probleme de sănătate psihică, există mai multe tipuri de terapie care au ca scop vindecarea micuților sau ameliorarea simptomelor, făcându-le viața mai ușoară. Terapia PECS este un exemplu în acest sens, iar în cazul copiilor cu autism se poate observa că Picture Exchange Communication System sau Sistemul de Comunicare prin Schimbul de Pictograme este un instrument eficient de comunicare.

Picture Exchange Communication System

Despre Terapia PECS

Terapia PECS este o terapie alternativă ce implică schimbul de pictograme cu o altă persoană cu scopul de a solicita ceva sau de a comenta. Inițial a fost concepută pentru preșcolarii cu tulburări de spectru autist și alte tulburări de dezvoltare. Copiii aceștia nu au un limbaj dezvoltat, care să le fie util, și nu inițiază comunicare cu cei din jur. În timp, însă, terapia Picture Exchange Communication System a început să fie folosită în cazul persoanelor de orice vârstă, cu diferite probleme.

Terapia PECS le oferă copiilor o modalitate alternativă de comunicare, dacă micuții nu au încă limbajul dezvoltat. De asemenea, terapia poate fi folosită pentru a-l învăța pe cel mic cum să inițieze comunicarea. Copilul învață mai întâi cum să solicite ceea ce dorește, după care începe să comunice din ce în ce mai bine, ajungând chiar să formuleze propoziții. Cel mic este învățat cum să ceară ceea ce vrea prin înmânarea unui cartonaș care reprezintă ce îți dorește, unui adult care are lucrul dorit de el. Terapia implică șase faze, iar unii copii trec rapid prin fiecare dintre ele, pe când alții ar putea să nu ajungă niciodată la ultima. Dar important este ca lucrul să înceapă.

PECS oferă copilului posibilitatea de a comunica eficient cu oamenii, fiind o terapie utilă în special celor care nu vorbesc, au un limbaj limitat sau neclar, ori nu utilizează un sistem de comunicare funcțional acasă, la grădiniță sau la școală. Au fost înregistrate progrese la toate categoriile de vârstă, în cazul persoanelor cu variate dificultăți, fie ele fizice, cognitive sau legate de comunicare. Unii indivizi incluși în astfel de programe de terapie vor dezvolta și abilitatea de a vorbi.

Ce beneficii are metoda PECS?

Mulți dintre cei care au limitări de comunicare au, de asemenea, dificultăți în a înțelege cum funcționează comunicarea. Din acest motiv, ei ar putea să nu își dorească să comunice cu alții. Chiar dacă pot spune unele cuvinte, este posibil să nu folosească vorbirea pentru o comunicare relevantă cu alții.

O provocare ce poate să apară atunci când cineva învață cum să comunice în mod expresiv și independent este legată de găsirea unei modalități prin care să fie motivată persoana respectivă să participe și să învețe. Este ideal ca terapia PECS să fie introdusă într-o modalitate distractivă, care să îl motiveze pe cel implicat în acele sesiuni să participe și să învețe abilități structurate de comunicare expresivă. Poate fi benefică utilizarea unor simboluri în imagini asemănătoare care să reprezinte cu exactitatea activitatea, astfel încât mesajele comunicate să fie cât mai bine înțelese.

Pentru unele persoane, să comunice prin intermediul imaginilor și să identifice reprezentările simbolice poate fi dificil, de aceea este important ca terapia PECS să se facă alături de un specialist, care știe cum să abordeze sesiunile și cum să procedeze ținând cont de nevoile individuale ale copilului sau adultului aflat în terapie.

Avantaje ale terapiei PECS:

  • Cel care ascultă nu are nevoie de o pregătire specială deoarece imaginile sunt ușor de înțeles și adesea sunt etichetate
  • Simpla potrivire a imaginilor face ușoară comunicarea inițială
  • Terapia PECS poate ajuta la evitarea creării unei istorii emoționale negative legate de vorbire
  • Adesea se începe cu abilitatea de a indica ceea ce persoanele implicate în terapie doresc, existând o posibilitate crescută a succesului
  • Terapia PECS nu presupune costuri mari, deoarece intervenția lingvistică nu implică tehnologie performantă.

Sistemul de Comunicare prin Schimbul de Pictograme

Cum ajută terapia PECS copiii cu autism

Terapia PECS (Sistemul de Comunicare prin Schimbul de Pictograme) a fost creată în anul 1984 de Lori Frost și Dr. AdrewBondy. Prima dată a fost folosită în cadrul Delaware Autistic Program. Scopul terapiei este acela de a-i învăța pe copiii cu autism un sistem de comunicare rapid, funcțional, care să fie inițiat chiar de ei. Începe cu schimbul unor simple pictograme, dar se poate ajunge rapid la structura unei propoziții. 

La un moment dat, unii oameni s-au opus folosirii terapiei PECS și limbajului semnelor pentru a oferi ajutor în comunicare copiilor cu autism. Aceștia erau de părere că metodele vor afecta dezvoltarea limbajului vorbit, însă mai multe studii au arătat că în realitate PECS este de ajutor în dezvoltarea limbajului verbal.

În plus, studiile au demonstrat că PECS poate duce la diminuarea tantrumurilor și a comportamentelor stranii. Spre exemplu, un copil poate plânge pentru că îi este sete. Dar pentru că părintele sau profesorul ar putea să nu înțeleagă motivul plânsului, nevoia copilului va rămâne neîmplinită. Pe de altă parte, dacă cel mic are acces la imagini prin intermediul cărora poate comunica, îi va fi ușor să își exprime nevoia.

O metaanaliză din 2010 a dovedit că PECS are efecte scăzute până la moderate în îmbunătățirea abilităților de comunicare, ceea ce sugerează că terapia are o eficiență promițătoare în îmbunătățirea rezultatelor comunicării la copiii cu tulburare de spectru autist. Cercetările sugerează că PECS poate fi o terapie benefică, cel puțin în privința efectelor pe termen scurt, în promovarea vorbirii în rândul copiilor cu un profil specific al dezvoltării.

Terapia PECS este împărțită în șase faze, strict controlate în ceea ce privește modul în care sunt aplicate.

Faza 1: Cum să comunici

În prima fază a PECS, copilul va învăța că dacă îi va înmâna adultului o imagine, va primi în schimb ceea ce își dorește. În faza aceasta, în fața copilului se află un adult care are ceea ce dorește micuțul, iar un alt adult se află în spatele copilului, ghidând mâna acestuia, pentru a-l ajuta să ia imaginea și să i-o ofere adultului din față.

Fiecare adult are un rol important și instrucțiuni de urmat. Acum, copilul are doar o imagine în față. El nu alege o imagine pe care și-o dorește, ci doar exersează ideea de a oferi o imagine și de a primi ceea ce dorește.

Faza 2: Distanță și persistență

În faza aceasta, copilul învață să fie mai persistent în ceea ce privește încercările de a comunica. Uneori, imaginea va fi mutată mai departe de copil, iar el va trebui să meargă să o ia. Alteori, imaginea se va afla lângă copil, însă persoana care are ceea ce își dorește el va începe să se îndepărteze. În felul acesta micuțul va învăța că este nevoie să persiste când comunică și nu trebuie să renunțe.

Faza 3: Discriminarea imaginilor

Acum, copilul va avea două imagini din care să aleagă. El va trebui să aleagă imaginea dorită și să i-o ofere adultului. De regulă, cea de-a doua imagine reprezintă ceva ce copilul nu dorește, așa încât să înțeleagă că este nevoie să se uite la acele imagini înainte de a oferi una dintre ele.

Faza 4: Structura Propoziției

În acest moment, terapia îl învață pe copil cum să formuleze propoziții simple. Pictogramele din care copilul va alege sunt puse pe un caiet, cu arici pe imagine, pe care este scris cuvântul „Vreau”. Există și o fâșie separată de arici, care se desprinde de pe caiet. Copilului i se cere să pună imaginea pe care scrie „Vreau” pe imaginea care arată ce își dorește. Când micuțul ia acea fâșie și i-o oferă adultului, el va fi ajutat să indice fiecare imagine în timp ce adultul spune cuvintele cu voce tare. Uneori, copiii cu autism pot începe să rostească mesajul împreună cu adultul.

Faza 5: Răspunsuri pentru întrebări

În faza aceasta, copilul învață cum să răspundă la întrebarea „Ce îți dorești?”, folosind caietul PECS și imaginile. Până în acest moment, unii copii pot începe deja să vorbească.

Faza 6: Comentariile

Faza aceasta îl învață pe copil să ofere răspuns pentru întrebări. De exemplu, adultul îl întreabă „Ce vezi?”, iar copilul răspunde „Văd...”.

Pictograme terapia PECS

Pentru terapia PECS se pot folosi o multitudine de pictograme, care pot fi oferite în cadrul sesiunilor parcurse alături de un terapeut pregătit special în acest sens. De asemenea, ele pot fi găsite și pe internet, la o simplă căutare. Pot fi selectate de acolo cele necesare copilului, dintr-o multitudine de imagini. Tot pe internet există suficiente modele care să vă arate cum se pot prinde pictogramele cu arici, cum poate fi creat caietul cu imagini etc. Pictogramele pot fi sortate, pot indica orice, din orice domeniu. Pot fi imprimate, dacă sunt găsite în mediul online, sau pot fi achiziționate de la un magazin fizic sau online. Înainte de a le alege, părinții sau îngrijitorii copiilor pentru care se folosește tipul acesta de terapie pot întreba terapeutul, care va ști cum și unde să îi ghideze.

Așadar, terapia PECS sau Picture Exchange Communication System ori Sistemul de Comunicare prin Schimbul de Pictograme îi poate ajuta pe copiii cu autism să se exprime mai ușor și chiar să începe să comunice verbal. Implică anumite faze, care pas cu pas îi sprijină pe cei mici să progreseze, până în punctul în care comunicarea va fi mai ușoară pentru ei.