Asociația ABC

contact@abcedu.ro

Ludoterapia sau terapia prin joc: cum ajută copiii cu nevoi speciale

Ludoterapia sau terapia prin joc este recomandată copiilor cu nevoie speciale, și, deși ședințele pot părea simple momente de joacă, ele sunt mai mult decât atât. Este un tip de tratament util în anumite situații și pentru mulți copii, așa că părinții își doresc să știe ce este mai exact ludoterapia și cum îi poate ajuta pe cei mici. Deci haideți în lumea în care jocul nu este doar un joc, ci un instrument prin care copiii cu nevoi speciale primesc ajutorul necesar.

Ce este ludoterapia (terapia prin joc)?

Terapia prin joc își are rădăcinile în psihoterapie sau logopedie. În timpul ședințelor, terapeutul, cu studii în domeniu, va observa copilul în timp ce se joacă și va intra în joc.

Ludoterapia se bazează pe ideea potrivit căreia copiii comunică în mod inconștient prin joc. Mai exact, jucându-se, copiii dezvăluie multe lucruri despre ei înșiși, fără a-și da seama că o fac. Jocul este modalitatea prin care copiii învață cum să interacționeze cu lumea din jur și cum să își dezvolte abilitățile necesare. Drept urmare, este ceva ce vine natural și este un mijloc prin care se pot exprima.

Prin joc, copilul scoate la suprafață emoțiile, fie în mod direct, fie simbolic. În felul acesta, terapeutul va putea observa starea emoțională a micuțului.

 

Deoarece se joacă împreună terapeutul și copilul, se creează un mediu sigur pentru exprimarea emoțiilor, permițându-le pacienților implicați în ludoterapie să scoată la suprafață emoții care altfel ar fi dificil de exprimat.

 

Fiindcă iau parte împreună la joc, apare încrederea între terapeut și copil, creându-se astfel o relație terapeutică, ceea ce poate fi de mare ajutor pentru copiii care poate nu au încredere în necunoscuți.

Rapoartele Play Therapy International (PTI) arată că până la 71% dintre copiii care fac ludoterapie beneficiază de efectele pozitive ale terapiei. O ședință are o durată cuprinsă între 30 și 45 de minute.

Cum poate ajuta ludoterapia?

Terapia prin joc este benefică în special pentru cei care au probleme de comunicare și exprimare într-o manieră pozitivă și sănătoasă. 

Copiii abuzați sau cei care au trecut prin evenimente traumatizante sau stresante pot face ședințe de ludoterapie cu scopul de a redobândi normalitatea în viețile lor. Terapia este indicată și în cazul copiilor care întâmpină dificultăți în a-și exprima emoțiile și a interacționa cu ceilalți. În categoria aceasta sunt incluși micuții cu tulburări de comportament sau dizabilități de învățare.

Au fost efectuate unele cercetări în ceea ce privește terapia prin joc pentru copiii cu afecțiuni ca:

  • Autism
  • Deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD)
  • Depresie
  • Tulburări de anxietate
  • Tulburare de stres postttraumatic
  • Traumă fizică sau emoțională
  • Abuz sexual
  • Abuz fizic sau emoțional

Oamenii tind să nu creadă în beneficiile ludoterapiei, iar unora dintre părinți le este greu să înțeleagă beneficiile pe care le poate avea copilul „doar jucându-se”. Cert este că fie cu îndrumarea unui terapeut sau fără acest personaj în scenariu, copiilor le place să comunice prin joc, indiferent dacă adulții observă sau nu lucrul acesta. De exemplu, un copil violent cu jucăriile atunci când este implicat într-un joc poate fi considerat agresiv, când în realitate poate fi vorba despre oglindirea violenței domestice la care a asistat sau asistă.

Printre beneficiile terapiei prin joc se numără următoarele:

  • Le oferă copiilor care nu pot comunica verbal posibilitatea de a se exprima prin joc. De exemplu, dacă un copil refuză să vorbească, ar putea să își exprime sentimentele sau nevoile prin desen sau pictură.
  • Creează un spațiu în care copilul se poate simți în largul lui, în locul formelor tradiționale de psihoterapie.
  • Îi oferă copilului posibilitatea de a se implica în procesul terapeutic. Ludoterapia eficientă îi permite copilului să folosească jucării și medii liniștitoare pentru el și îi respectă ritmul.
  • Îi ajută pe copii să își înțeleagă emoțiile, în special dacă în trecut le-a fost greu sau poate chiar imposibil să facă acest lucru.
  • Îi ajută pe copii să își dezvolte abilitățile sociale și de comunicare în timp. După câteva ședințe, un copil care nu vorbea ar putea începe să lege cuvinte pentru a forma propoziții.

Terapia prin joc este arta relaționării?

Terapia prin joc poate fi considerată un fel de artă a relaționării și asta pentru că prin joc, între copil și terapeut se creează o relație terapeutică, așa cum am aflat din rândurile de mai sus. Deoarece atât copilul cât și terapeutul iau parte la joc, cel mic va începe să aibă încredere în adultul alături de care parcurge ședințele de terapie.

Relația terapeutică înseamnă că este foarte important că cel mic nu este singur cu experiențele sale. În felul acesta copilul se simte susținut, înțeles, în siguranță și simte că poate avea sentimente profunde și puternice.

Ludoterapia la copiii cu autism

Un studiu restrâns derulat în anul 2018 a explorat efectele terapiei prin joc în cazul a 20 de copii cu autism. Astfel, s-a putut observa că după doi ani au apărut schimbări pozitive în ceea ce privește comportamentul și dezvoltarea copiilor. Autorii studiului au subliniat faptul că terapia prin joc îi poate ajuta pe copiii cu autism în interacțiunile sociale. Dar mai sunt necesare și alte studii care să susțină teoria aceasta.

Ludoterapia la copiii cu CES

Copiii cu CES, adică cei cu cerințe educaționale speciale, pot merge de asemenea la ședințe de terapie prin joc. În această categorie sunt incluși copiii care au dificultăți de învățare, dizabilități fizice, cognitive, tulburări de comportament sau de personalitate. Ludoterapia este de ajutor în multe situații și este asociată cu mai multe beneficii, deci ar putea fi recomandată și copiilor cu CES.

Un studiu restrâns, efectuat în anul 2017, la care au participat trei copii de clasa întâi, a evidențiat faptul că ludoterapia a ajutat la reducerea simptomelor de ADHD, inclusiv dificultatea de a se concentra, comportamentul intruziv și opoziția copiilor. Copiii au avut câte trei ședințe pe săptămână timp de șase săptămâni. S-a observat că terapia aceasta a ajutat în grade diferite, aducând schimbări benefice mai mari sau mai mici.

Dar, desigur, a fost un studiu care a observat un număr mic de copii, deci sunt necesare mai multecercetări în direcția aceasta.

Un alt studiu din 2019 a avut ca scop observarea modului în care ludoterapia îi influențează pe copiii cu tulburare de opoziție-sfidare, adică acei copii care sunt mereu ostili și nu cooperează nici cu colegii, nici cu figurile de autoritate. La studiu au participat 45 de copii și s-a observat că față de cei care nu au primit niciun fel de tratament, ludoterapia individuală și cea de grup au dus la o ameliorare a simptomelor tulburării.

Copiii au avut o ședință pe săptămână, timp de opt săptămâni, iar la finalul studiului, părinții, îngrijitorii și profesorii au susținut că a apărut o îmbunătățirea în cazul simptomelor asociate cu tulburarea de opoziție-sfidare. Îmbunătățirile au avut o durată de două luni, ceea ce sugerează că terapia prin joc aduce schimbări pe termen lung. Dar, desigur, mai multe cercetări sunt necesare.

Terapia prin joc pentru copiii cu probleme motorii

Un studiu desfășurat la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” din Putna, la care au luat parte cinci copii cu vârste cuprinse între șapte și zece ani, a arătat că diverse activități din cadrul terapiei prin joc din timpul orelor de Educație Fizică și Sport, în care s-au implicat copii fără probleme mentale, dar cu diverse probleme motorii, a avut ca rezultat îmbunătățirea anumitor aspecte precum echilibrul dinamic sau static, coordonarea generală, coordonarea segmentală, coordonarea oculară-motorie și orientarea în spațiu.

Exemple de jocuri terapeutice pentru copii

În funcție de problemele și de nevoile copilului, terapeutul fie îl va ghida pe cel mic spre anumite metode de lodoterapie, fie îl va lăsa pe el să le aleagă. Există numeroase moduri prin care terapeutul poate folosi terapia prin joc pentru a-l cunoaște mai bine pe copil și pentru a-l ajuta să facă față problemelor.

De exemplu, terapeutul îi poate oferi copilului niște păpuși și o casă pentru păpuși. Îl va ruga apoi să se joace ca și când ar exista probleme în acea casă. Sau poate îl va încuraja pe cel mic să recreeze o situație stresantă sau înfricoșătoare folosind păpuși de mână.

Ori l-ar putea ruga pe copil să înceapă o poveste cu „a fost odată ca niciodată...” pentru a vedea ce ar putea spune. Sau ar putea citi povești în care sunt rezolvate probleme asemănătoare cu cele ale copilului, terapia fiind cunoscută și ca biblioterapie.

Sau poate fi vorba despre un exercițiu simplu, cum ar fi să îl întrebe ceva pe copil, în timp ce el desenează sau pictează, cu scopul de a observa procesul gândirii micuțului. Sau se folosesc diverse jocuri care încurajează găsirea soluțiilor pentru probleme, cooperarea sau dezvoltarea unor abilități sociale.

În concluzie, ludoterapia sau terapia prin joc poate fi benefică pentru copiii diagnosticați cu anumite probleme de sănătate sau tulburări, dar și pentru cei care au trecut prin experiențe foarte dificile (în aceste scenarii sunt incluse probleme ca: autism, ADHD, depresie, anxietate, traume, abuzuri etc.). Cercetările de până acum sugerează că terapia prin joc este benefică pentru aceste categorii de copii, însă mai sunt necesare și alte studii care să vină în sprijinul celor făcute până în prezent. Dar un lucru este cert: jocul este esențial pentru copii, poate transmite multe informații despre el și problemele sale, deci nu trebuie neglijată latura aceasta atât de importantă din atât de multe motive.