În funcție de vârsta copilului se pot observa diverse semne precum, evitarea contractului vizual, lipsa expresiilor faciale, lipsa interes față de obiecte, preferă jocuri solitare, manifestă aversiune față de afecțiunea primită și prezintă dificultăți în a observa emoțiile celor din jur.
Copiii cu autism pot manifesta o serie de comportamente restricționate sau repetitive, precum și interese foarte specifice, care pot părea altora neobișnuite. Acestea ajută la un diagnostic diferențial între TSA și alte tulburări care vizează comunicarea și interacțiunea socială.
Mulți copii cu autism pot avea reacții neobișnuite legate de sunete, mirosuri, gusturi, aspectul lucrurilor sau anumite texturi.
Pot fi copleșiți de prea mulți stimul, evitând, fugind sau ascunzându-se dacă intră în contact cu lumini ori zgomote puternice, cu unele mirosuri/gusturi sau cu prea multă agitație.
Există multiple programe de lucru pentru copiii cu autism, adaptate în funcție de severitatea fiecărui caz, orientate către valorificarea maximă a potențialului copilului. Dacă anterior autismul era considerat ca o dizabilitate care nu permite spre o viață socială autonomă, astăzi din ce în ce mai mulți specialiști și părinți consideră că un copil autist are șanse reale de dezvoltare prin programe educaționale care presupun diagnosticul precoce și intervenția timpurie, intensivă.
Tratamentele comportamentale au fost create pentru a ajuta copiii cu TSA să-și dezvolte abilități pe care nu le dezvoltă automat și pentru a reduce comportamentele care interferează cu învățarea și comunicarea.
Analiza comportamentală aplicată (ABA) s-a dovedit că ajută copiii cu autism să-și dezvolte abilitățile necesare unei vieți cât mai autonome și să minimizeze comportamentele nedorite, cum ar fi auto-rănirea. Se bazează pe un concept simplu: comportamentele întărite vor crește; comportamentele care nu sunt întărite se vor reduce și în cele din urmă vor dispărea.
Comunicarea funcțională folosește întărirea pozitivă prin recompense pentru a-i învăța pe copii să comunice eficient cu ceilalți, pentru a-și satisface nevoile și pentru a reduce comportamentul problematic
Abordarea comportamentală verbală, bazată pe ABA, pune accent pe predarea limbajului copiilor cu autism și a altor abilități într-un mediu de învățare centrat pe copil. Terapeuții îi învață pe copii să vorbească într-un mod care leagă limbajul cu diferitele sale scopuri sau funcții. Este utilizată atât cu copiii care comunică cu limbajul vorbit, cât și cu copiii care comunică în alte moduri, cum ar fi limbajul semnelor.
Acest program se bazează pe principiile ABA și se adresează comportamentelor provocatoare ale copiilor cu TSA, inclusiv opoziționismul, agresivitatea, accesele de furie și dificultățile de tranziție. Terapeutul lucrează îndeaproape cu părintele pentru a preda tehnici pentru a reduce comportamentele provocatoare ale copilului și pentru a încuraja comportamente mai adecvate.
PEERS® este o intervenție bazată pe dovezi privind abilitățile sociale pentru tinerii cu provocări sociale. Intervenția se desfășoară într-un format de grup pentru a preda abilități sociale practice, cum ar fi cum să începerea și încheierea conversațiilor, selectarea prietenilor, să gestionarea bullyng- ului, argumentarea, dezvoltarea fizică.
Terapia ocupațională este concepută pentru a ajuta copiii să dobândească abilitățile necesare pentru a efectua activitățile – sau „ocupațiile” – din viața de zi cu zi. Terapeuții ocupaționali lucrează cu copiii pentru a dezvolta o varietate de abilități, precum, abilități motorii fine și grosiere, ajutor legat de probleme de hrănire sau probleme senzoriale și dezvoltarea abilităților esențiale de autoajutorare.
Una dintre cele mai eficiente metode de terapie este terapia acvatică, care implică activități structurate ce gravitează în jurul apei. Dezvoltarea abilităților acvatice și a abilităților de înot poate juca un rol esențial în îmbunătățirea calității vieții copiilor cu autism, îmbunătățirea productivității și înțelegerea lumii și a dificultăților ei, prin programe terapeutice semnificative și distractive.
Terapia acvatică ajută la îmbunătățirea
Cogniției
Descoperă Acvatic Bebe Club, partenerul tău și sprijinul copilului tău în terapia autismului. În acest proces este implicată o echipă de specialiști formată din profesori de înot, psihologi și medici pediatri care ajustează și armonizează programele pentru a se adapta nevoilor copilului tău. Cu materiale educaționale de înaltă calitate, cu instalații performante de purificare a apei, cu un spațiu prietenos, cald și sigur, cu protocoale bine puse la punct, clubul se asigură că fiecare copilaș primește atenția de care are nevoie și o experiență pozitivă și productivă.
Înscrieri aici.