fbpx

Asociația ABC

Tot ce trebuie să știi despre autism la copii

Despre autism la copii

Tulburarea de spectru autist (TSA) este o dizabilitate complexă de neurodezvoltare, ceea ce înseamnă că afectează modul în care se dezvoltă creierul copilului și, ca urmare, funcțiile sale cognitive, comportamentul și relațiile sale cu ceilalți. Autismul începe încă din perioada prenatală, deși unii copii cu autism ar putea să nu fie diagnosticați până când nu sunt de vârstă preșcolară sau chiar școlară, când semnele tulburării devin mai evidente.
Vorbim despre o Tulburare de Spectru Autist pentru că există diferențe semnificative între copiii cu autism, în ceea ce privește deficitele în comunicare, abilitățile cognitive, abilitățile lingvistice și comportamentele.Simptomele se dezvoltă pe un continuum de la medii (autismul înalt funcțional), la moderate sau severe.

Indicii arii

Aria comunicării sociale și abilităților de interacțiune

În funcție de vârsta copilului se pot observa diverse semne precum, evitarea contractului vizual, lipsa expresiilor faciale, lipsa interes față de obiecte, preferă jocuri solitare, manifestă aversiune față de afecțiunea primită și prezintă dificultăți în a observa emoțiile celor din jur.

Aria comportamentală și a intereselor

Copiii cu autism pot manifesta o serie de comportamente restricționate sau repetitive, precum și interese foarte specifice, care pot părea altora neobișnuite. Acestea ajută la un diagnostic diferențial între TSA și alte tulburări care vizează comunicarea și interacțiunea socială.

Aria senzorială


Mulți copii cu autism pot avea reacții neobișnuite legate de sunete, mirosuri, gusturi, aspectul lucrurilor sau anumite texturi. Pot fi copleșiți de prea mulți stimul, evitând, fugind sau ascunzându-se dacă intră în contact cu lumini ori zgomote puternice, cu unele mirosuri/gusturi sau cu prea multă agitație.

Comportamentul copiilor cu autism

Ca urmare a modificărilor structurale și funcționale, dezvoltarea și exprimarea copiilor cu autism sunt diferite față de copiii considerați ”tipici”. Printre comportamentele comune care apar la copiii cu autism sunt următoarele:
  • Ei nu manifestă interes pentru obiectele care le sunt indicate.
  • Nu manifestă interes pentru alți oameni și au dificultăți de a relaționa cu cei din jur
  • În unele cazuri, copiii cu autism pot fi interesați de alte persoane, dar nu știu să se joace, să vorbească sau să interacționeze în alt mod cu acestea
  • Evită contactul vizual și au interes minim sau deloc pentru socializare.
  • Au dificultăți de a exprima cum se simt
  • Nu se simt confortabil când se fac față de ei gesturi de afecțiune, precum îmbrățișările, pe care le acceptă rar și doar pentru durate foarte scurte
  • Este posibil să nu răspundă atunci când li se vorbește, nici chiar atunci când cineva li se adresează pe nume.
  • Este posibil să repete fără încetare cuvintele sau expresiile pe care le-au auzit, să răspundă la întrebări cu aceste cuvinte sau expresii repetitive, chiar și atunci când nu sunt adecvate contextului.
  • Pot repeta anumite acțiuni de un număr mare de ori.
  • Ar putea avea reacții puternic negative în condițiile în care rutina lor se schimbă, cunt sunt speriați sau în prezența unor stimuli imprevizibili
  • Pot avea reacții neobișnuite la diferite sunete, gusturi, mirosuri, forme de atingere sau vizuale.
  • Pot să piardă anumite abilități pe care le aveau cândva 

Programe de lucru pentru copiii cu autism

Există multiple programe de lucru pentru copiii cu autism, adaptate în funcție de severitatea fiecărui caz, orientate către valorificarea maximă a potențialului copilului. Dacă anterior autismul era considerat ca o dizabilitate care nu permite spre o viață socială autonomă, astăzi din ce în ce mai mulți specialiști și părinți consideră că un copil autist are șanse reale de dezvoltare prin programe educaționale care presupun diagnosticul precoce și intervenția timpurie, intensivă.

Tratamente comportamentale pentru autism

Tratamentele comportamentale au fost create pentru a ajuta copiii cu TSA să-și dezvolte abilități pe care nu le dezvoltă automat și pentru a reduce comportamentele care interferează cu învățarea și comunicarea.

Analiza comportamentală aplicată (ABA)

Analiza comportamentală aplicată (ABA) s-a dovedit că ajută copiii cu autism să-și dezvolte abilitățile necesare unei vieți cât mai autonome și să minimizeze comportamentele nedorite, cum ar fi auto-rănirea. Se bazează pe un concept simplu: comportamentele întărite vor crește; comportamentele care nu sunt întărite se vor reduce și în cele din urmă vor dispărea.

Comunicarea funcțională

Comunicarea funcțională folosește întărirea pozitivă prin recompense pentru a-i învăța pe copii să comunice eficient cu ceilalți, pentru a-și satisface nevoile și pentru a reduce comportamentul problematic

Abordarea comportamentală verbală

Abordarea comportamentală verbală, bazată pe ABA, pune accent pe predarea limbajului copiilor cu autism și a altor abilități într-un mediu de învățare centrat pe copil. Terapeuții îi învață pe copii să vorbească într-un mod care leagă limbajul cu diferitele sale scopuri sau funcții. Este utilizată atât cu copiii care comunică cu limbajul vorbit, cât și cu copiii care comunică în alte moduri, cum ar fi limbajul semnelor.

Formarea părinților pentru a gestiona comportamente perturbatoare în TSA

Acest program se bazează pe principiile ABA și se adresează comportamentelor provocatoare ale copiilor cu TSA, inclusiv opoziționismul, agresivitatea, accesele de furie și dificultățile de tranziție. Terapeutul lucrează îndeaproape cu părintele pentru a preda tehnici pentru a reduce comportamentele provocatoare ale copilului și pentru a încuraja comportamente mai adecvate.

Programul pentru educarea și îmbogățirea abilităților relaționale (PEERS®)

PEERS® este o intervenție bazată pe dovezi privind abilitățile sociale pentru tinerii cu provocări sociale. Intervenția se desfășoară într-un format de grup pentru a preda abilități sociale practice, cum ar fi cum să începerea și încheierea conversațiilor, selectarea prietenilor, să gestionarea bullyng- ului, argumentarea, dezvoltarea fizică.

Ergoterapia sau terapia ocupațională

Terapia ocupațională este concepută pentru a ajuta copiii să dobândească abilitățile necesare pentru a efectua activitățile – sau „ocupațiile” – din viața de zi cu zi. Terapeuții ocupaționali lucrează cu copiii pentru a dezvolta o varietate de abilități, precum, abilități motorii fine și grosiere, ajutor legat de probleme de hrănire sau probleme senzoriale și dezvoltarea abilităților esențiale de autoajutorare.

Terapia acvatică pentru copiii cu autism

Copiilor cu autism li se prescriu adesea forme specifice de terapie, pentru a-i ajuta să se dezvolte și să se adapteze mai ușor, dar și pentru a le susține sănătatea fizică și psihică.

Una dintre cele mai eficiente metode de terapie este terapia acvatică, care implică activități structurate ce gravitează în jurul apei. Dezvoltarea abilităților acvatice și a abilităților de înot poate juca un rol esențial în îmbunătățirea calității vieții copiilor cu autism, îmbunătățirea productivității și înțelegerea lumii și a dificultăților ei, prin programe terapeutice semnificative și distractive.

Terapia acvatică ajută la îmbunătățirea

Funcției motorii (forță, echilibru, coordonare și rezistență)

Echilibrului senzorial

Cogniției

Comunicării
Abilităților Sociale

Gestionării emoțiilor

Terapia acvatică la Acvatic Bebe Club

Descoperă Acvatic Bebe Club, partenerul tău și sprijinul copilului tău în terapia autismului. În acest proces este implicată o echipă de specialiști formată din profesori de înot, psihologi și medici pediatri care ajustează și armonizează programele pentru a se adapta nevoilor copilului tău. Cu materiale educaționale de înaltă calitate, cu instalații performante de purificare a apei, cu un spațiu prietenos, cald și sigur, cu protocoale bine puse la punct, clubul se asigură că fiecare copilaș primește atenția de care are nevoie și o experiență pozitivă și productivă.

 

Înscrieri aici.